Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü

Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü
Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

Kurban Bayraminda Beslenme

Güncelleme Tarihi: 18/08/2018

KURBAN BAYRAMINDA BESLENME

            Toplumumuz için manevi değeri büyük olan Kurban Bayramı'nın en güzel yanı aile, akraba ve arkadaşlarımızı ziyaret etmemiz, bayram sofralarında en güzel yiyecekleri sohbetler eşliğinde tüketmemizdir. Yapılan sohbetler çok güzeldir ancak sofrada kaldığımız zamanın uzun olması nedeniyle ne yediğimizi ve ne kadar tükettiğimizi fark etmeyebiliriz. Bu özel zamanı kilo, sindirim ve diğer sağlık sorunlarını yaşamadan geçirmek için doğru beslenme davranışlarının devam ettirilmesi gerekmektedir. Kurban Bayramı’nda bayram geleneklerimizden olan tatlı, şeker tüketimine ek olarak kırmızı et tüketiminin miktarı ve sıklığı artmaktadır. Özellikle bu dönemde şişmanlık, yüksek tansiyon, kalp-damar, mide ve diyabet (şeker) hastalığı olan kişilerin beslenmelerine dikkat etmeleri gerekmektedir. Ancak sağlıklı beslenmenin temel prensiplerine, yiyecek seçimine, porsiyon kontrolüne ve besin gruplarının dengeli dağılması için alınması gereken önlemler herkes için geçerli olup her zaman özen gösterilmelidir. Unutulmaması gereken en önemli husus, ihtiyacın üzerinde alınan bütün besinlerin yarar değil zarar getireceğidir.

            Kurban Bayramında Besin Tüketiminde Nelere Dikkat Etmeliyiz?

                     Etler sindirimi zor olan besinlerdir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik, hem pişirmede hem de sindirimde zorluğa yol açar. Bu nedenle özellikle mide-bağırsak hastalığı olan kişiler kurban etlerini hemen tüketmemeli, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra, haşlama veya ızgarada pişirme yöntemiyle pişirerek tüketmelidir.

                     Kurban bayramının geleneksel yemeği haline gelen kavurmayı içine tereyağı veya kuyruk/iç yağı eklemeden kendi suyunda ve kısık ateşte pişiriniz.

                     Etler, C ve E vitaminini içermezler. Bu nedenle etlerin mutlaka sebzelerle birlikte pişirilmesi veya etlerin yanında C vitamininden zengin sebze/salata/ taze sıkılmış meyve sularının tüketilmesi oldukça önemlidir. Bu yöntem hem besin çeşitliliğinin sağlanmasını sağlar hem de sebzelerde bulunan C vitamini demirin emilimini arttırır.

                     Kavurma ve kırmızı et öğle öğününde tüketiniz, akşam öğününde ise sebze ve kurubaklagiller gibi posa içeriği yüksek besinler tercih ediniz.

                     Etler yağlı gıdalar olduğu için tüketirken hazırlama aşamasında görünür yağların ayrılmasına özen gösteriniz.

                     Genel olarak sakatat tüketimi de artmaktadır.Sakatların kolesterol içeriği oldukça yüksektir.  Bu nedenle özellikle kolesterol hastaları ile kalp-damar hastalığı riski taşıyan kişiler sakatat tüketiminden kaçınmalıdır.

                     Etler kesinlikle çiğ veya az pişmiş olarak tüketilmemeli, bazı zoonoz hastalıkların çiğ veya az pişmiş etlerin yenmesiyle bulaştığı akıldan çıkarılmamalıdır.

                     Güne hafif bir kahvaltı ile başlayanız, aşırı miktarda yemekten kaçınıp az az ve sık sık yemek yiyiniz. Kalp krizi riskinin hızlı ve fazla yenen yemeklerden sonra daha yüksek olacağını unutmayınız.

                     İkramlık olarak çikolata ve şekere alternatif olarak vitamin ve mineralden zengin  posa içeriği yüksek olan kuru meyveler, ceviz ve fındık gibi kuruyemişler tercih edebilirsiniz.

                     Bayram ziyaretleri sırasında tüketilen fazla çay ve kahve tüketimi uykusuzluk, kalpte ritim bozuklukları ve mide problemlerine sebep olabileceğinden bu tür içecekler tüketilirken miktarlarına dikkat etmeye özen gösteriniz.

                     Diyabetliler, kalp hastaları, böbrek hastaları, gut hastaları, yüksek tansiyonu bulunanlar ve özel beslenme tedavisi uygulayanlar bu tedavilerinizi aksatmayınız.

                     Günde 2-2,5 L su tüketmeye özen gösteriniz.

                     Bayram tatilinde yürümek, egzersiz yapmak  bayramı sağlıklı bir şekilde geçirmenize yardımcı olacaktır.

                     Son olarak; bayramlarda da yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uygun miktarda et tüketirken çeşitlilik yaratmak için diğer besin grupları olan "süt grubu", "ekmek grubu", "sebze grubu" ve "meyve grubu" yiyeceklerini aynı öğünde birlikte tüketmeye özen gösteriniz.

           

            Sağlıklı ve mutlu bayramlar dilerim.

   

                                                                                                             Dyt. Zeynep Burcu KURT

                                                                                                        Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü