T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü

T.C. Sağlık Bakanlığı
Gümüşhane İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

YAZ AYLARINDA SAĞLIKLI BESLENMEYE VE BESİN ZEHİRLENMELERİNE DİKKAT EDİN, TATİLİNİZ ZEHİR OLMASIN!

Güncelleme Tarihi: 19/08/2019

Sağlıklı beslenme olarak ifade edilen yeterli ve dengeli beslenme kavramı yaşamın her döneminde önem arz etmektedir. Vücudumuzun sağlıklı olması, yaşamımıza üretken olarak devam edebilmek, kronik hastalıklardan korunmak ve sağlıklı bir ömür sürebilmek için her besin grubundan her öğünde çeşitlilik sağlayarak tüketmeye özen gösterilmesi gerekmektedir. 5 temel besin grubu olarak ifade edilen süt ve süt ürünleri, et-yumurta-kurubaklagil, tahıl, sebze ve meyve gruplarındaki yiyeceklerden çeşitlilik sağlayarak 3 ana ve 3 ara öğün olacak şekilde beslenmeye çalışınız. Kahvaltı öğününü atlamayın ve hafif yiyecekler tercih ediniz. Kızartma, kavurma yerine yemekleri pişirirken haşlama, ızgara ve fırında pişirme yöntemlerini tercih ediniz. Sebze ve meyleri bol su ile yıkayarak günde beş porsiyon şeklinde tüketmeniz hem posa hem de vitamin ve mineral ihtiyacı için yeterli olacaktır. Vücudumuz besinlere ihtiyacı olduğu kadar suya da ihtiyaç duymaktadır. Özellikle içinde bulunduğumuz yaz aylarında artan hava sıcaklığının etkisiyle vücut ısısı artmakta dolayısıyla değişen vücut metabolizması bu duruma uyum sağlamaya çalışmaktadır.

Sıcak havanın etkisiyle artan terleme sonucunda vücuttan su ve mineral kaybı artışı olmakta bu durum ise bayılma hissi, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemlerine sebep olabilmektedir. Vücudun metabolizma dengesini sağlaması ve belirtilen şikayetlerin yaşanmaması için tüketilen su miktarının ihtiyacı karşılayacak düzeyde olması gerekmektedir. Bu sebeple günde 2-2,5 litreden az olmayacak şekilde su tüketmeye özen gösteriniz. Su tüketimini sağlarken süt, yoğurt, ayran, taze sıkılmış meyve suyu tercih edebilirsiniz. Yaz aylarında yetişkinlerde özellikle de bebek ve çocuklarda ishal görülme sıklığı artmaktadır. Ayrıca sıcak havalarda besinlerin bozulma riski artmakta ve besin kaynaklı zehirlenmeler de sık görülebilmektedir. Ancak her mevsim olduğu gibi yaz aylarında da yeterli ve dengeli beslenme ile besinlerin satın alınması, hazırlanması, pişirilmesi ve depolanması hususlarında alınan önlemler sıklıkla görülen bu tür sağlık problemlerinin azaltılması ve besin zehirlenmelerinin önlenmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu sebeple besinlerin satın alınmasın hazırlanan sofralarda yerini almasına kadar geçen hazırlık aşamalarının tümünde hijyen kurallarına ve saklama koşullarına mutlaka dikkat ediniz.

Kişilerde ishal görülmesi durumunda beslenmeye dikkat edilmesine rağmen günde üç veya daha fazla sulu dışkılamanın olduğu ve 24 saatten daha uzun süren vakalarda en yakın sağlık merkezine başvurulması tavsiye edilmektedir.

Sağlıklı günler dileriz.